Sabtu, 7 Ogos 2010

Penerangan mengenai pengertian 'adum' bagi makhluk dan pergertian 'adum' yang dibangsakan pada 'Sifat Salbiah' bagi Ketuhanan

Alhamdulillah..bermula segala puji-pujian yang empat itu selayaknya hanya tertentu buat Allah Subhanahuwa Taala, Tuhan Yang Sebenar-benar Maujud Yang Tiada ada sertaNya itu sesuatu; Tuhan yang telah mengangkatkan tabir kegelapan malam kepada cahaya benderang yang membimbing hamba-hamba ke arah jalan Yang Haq, Tuhan Yang Mengurniakan kelebihan kepada orang-orang yang berilmu beberapa darjat yang tinggi lagi mulia.


Saudara telah mengemukakan satu kemusykilan mengenai sifat 'adum bagi kehambaan dan sifat adum yang dibangsakan kepada 'Sifat Salbiah' bagi Ketuhanan kepada suluk, sedangkan suluk bukanlah ahlinya yang dapat memberi penjelasan yang sebaik-baiknya mengenai hal tersebut. Penerangan di bawah adalah sebagai panduan semata-mata dan untuk mendapat penjelasan yang lebih lanjut, bahasan yang lebih mendalam, eloklah dirujuk kepada guru-guru yang ahli dalam bidang ini.

Ketahuilah oleh mu wahai saudaraku, tersebut dalam Kitab Usuluddin(Tauhid) "Ad-Darus-Sammi" adalah Iman manusia yang mukmin itu terdiri daripada beberapa pangkat atau darjat; Ada kalanya dengan taklid dan adakalanya Arif.

Maka orang yang taklid itu ialah mereka yang beri'tiqad dengan yang jazam(putus) lagi muafakat dengan yang sebenarnya yang keluar dari hatinya lagi membenarkan mereka sesuatu perkara yang dikhabarkan dengan ketiadaan dalil dan burhan. Dengan lain perkataan, mereka adalah golongan awam yang "Pak Turut".

Maka yang Arif itu ada kalanya;

1. I'tiqadnya itu jazam lagi muafakat dengan yang sebenar(haq) pada Allah serta dengan dalil dan burhan. Inilah kebanyakan ahli zhohir. Dan adakalanya;

2. I'tiqadnya itu jazam lagi Muthobik dengan Haq serta Mustaqir dengan didapatinya dengan Wujdan dengan ketiadaan berkehendak kepada dalil dan burhan. Malah Allahlah yang menjadi Madlul kepada kewujudan alam ini. Maka inilah Iman Ahli Khowas yang terdiri dari kalangan Ulama Muhaqiqin, Ahli sufiah dan Wali-Wali Allah. Dan adakalannya;

3. Imannya itu sebab syuhud akan tajalli TuhanNya ata mata hatinya. Maka jadi hapuslah padanya wujud yang lain. dan dilihat(diyakini) Allah jua yang maujud tiada ada sertaNya seperti yang disebutkan pada Hadis Rasulullah saw. yang bermaksud;

"Adalah Allah maujud dan tiada ada sertaNya itu sesuatu dan iaitu sekarang seperti barang yang ada dahulu atasNya."

Inilah sehingga-sehingga pangkat yang di atas martabat Iman Khowasul-Khowas.

Keimanan pada golongan Arifbillah yang terakhir inilah jawapan kepada persoalan saudara tentang 'Adum bagi hamba. Inilah adalah kerana dari segi pandangan hakikat, sesuatu selain Allah atau sesuatu yang masuk di bawah kalimah "KUN" atau sesuatu yang dijadikan(hamba), sebenarnya mereka adalah a'dum atau tidak wujud. Jika ada panggilan "wujud" pun pada mereka sekali pun, itu adalah sebagai menyatakan asar(bekas) akan kewujudan Allah yang Mutlak. Wujud hamba adalah Wujud yang Mazaji (pinjaman), Wujud yang 'Aridi(baru), Wujud yang Muqayad(berkait dengan Wujud Allah Yang Zatti). Tidaklah dapat dikatakan sesuatu itu memiliki hakikat wujud malah ia adalah adum semata-mata sekiranya;

  • Wujudnya asal dari 'adum, kemudian ada; kemudian lagi akan tiada
  • Wujudnya yang dijadikan atau diciptakan oleh Yang Menjadikan
  • Wujudnya yang melazimi sifat-sifat yang baru seperti jisim dan aradh.
  • Wujud yang berada dalam taraf "Mumkinal Wujud" (boleh jadi ada atau boleh jadi 'adum)
Dengan itu jelaslah bahawa segala sesuatu selain daripada Allah adalah 'adum semata-mata. Inilah hakikat wujud bagi hamba yang mana ianya 'adum apabila dihadapkan dengan kewujudan Allah Yang Maha Esa.

Berkaitan dengan 'adum bagi sifat "Salbiah" bagi Ketuhanan, kita perlu mengupas bicaranya mengikut pandangan atau pegangan golongan Arif yang pertama seperti yang telah disentuh di atas. Golongan ini adalah kaum Mutakallimun yang berpegang kepada kajian mereka tentang Ketuhanan ini bersandarkan kepada nas dalil-dalil (Naqli dan Aqli) dan burhan dengan menggunakan ilmu-ilmu alat yang lain. Untuk itu, dalam memperkatakan sesuatu, mengenai sifat-sifat yang wajib bagi Allah, dalam usaha untuk mentahqiqkan hujah-hujah mereka mengenai sesuatu sifat, banyaklah istilah-istilah Ilmu Kalam yang digunakan untuk menunjukkan, mengkelaskan atau mengkategorikan sifat-sifat Allah dengan tujuan untuk mudah difahami oleh orang lain di samping untuk mengelakkan daripada kekeliruan-kekeliruan yang mungkin dipegangi oleh seseorang.

Sesungguhnya sifat-sifat Allah itu tiada terhingga banyaknya dengan KamalatNnya. Sifat-sifat Yang Wajib bagi Allah yang "Wajib" ditafsili oleh setiap mukallaf ialah sebanyak 20 sifat. Dibahagikan 20 sifat ini kepada empat bahagian iaitu;

  • Sifat Nafsiah,
  • Sifat Salbiah,
  • Sifat Maani dan
  • Sifat Maknuwiyyah.
Kita fokuskan kepada bahasan Sifat Salbiah sebagai menjawab persoalan saudara.

Adapun makna Sifat Salbiah ialah "ibarat" (sekadar ibarat sahaja, bukan ada apa-apa) daripada menafikan sesuatu yang tidak patut atau tidak layak bagi Haq Taala. Dan "ibarat" daripada itu tiada ia maujud pada zat dan tiada ia maujud pada memberi bekas pada khorij ini(kenyataan atau bekasNya); hanya ia maujud pada "khabar"jua kerana Sifat Salbiah ini hanyalah sebagai mengkhabarkan kelakuan zat jua.

Dengan lain perkataan sifat Salbiah ini hanyalah semata-mata sebagai ibarat atau perkhabaran untuk mentafsirkan hal zat yang Wajibal Wujud. Lima sifat Allah ini adalah sifat-sifat yang dibilang untuk memperihalkan hal atau kelakuan wujud(zat) Allah. Seperti kita katakan;

Zat itu adalah zat yang qidam sebagai "ibarat" untuk menafikan yang Allah itu ada permulaan.Tiada ada mendahului Allah oleh 'adam itulah kelakuan zat yang disabitkan dalam sifat nafsiah(Wujud/Ada).

Zat itu adalah zat yang baqa sebagai "ibarat" untuk menafikan yang Allah itu ada kesudahan atau binasa. Tiada memutuskan "ada"Nya Allah oleh 'adam itulah kelakuan zat yang disabitkan dalam sifat nafsiah(Wujud/Ada). .

Zat itu adalah zat yang Mukholafatahu lilhawadis sebagai "ibarat" untuk menafikan yang Allah itu ada persamaan dengan sesuatu yang baru. Ketiadaan menyamai Allah Taala dengan sesuatu yang baru itulah kelakuan zat yang disabitkan dalam sifat nafsiah(Wujud/Ada). .

Zat itu adalah zat yang Qiyamuhu Binafsih sebagai "ibarat" untuk menafikan Ada(Wujud)nya Allah itu "dengan" (berhajat kepada) sesuatu yang lain. Tiada berhajat Allah kepada zat yang lain, tiada berhajat kepada fail(penjadi) dan tiada berhajat kepada mukhosis (sesuatu yang menolak kekuranganNya) itulah kelakuan zat yang disabitkan dalam sifat nafsiah(Wujud/Ada). .

Zat itu adalah zat yang Wahdaniah sebagai ibarat untuk menafikan yang Allah itu ada dua(bersekutu). Keesaan pada zat, sifat dan afaal itulah kelakuan zat yang disabitkan dalam sifat nafsiah(Wujud/Ada). .

Dengan itu, Siifat Salbiah ini dikatakan juga sebagai sifat 'Adami atau sifat yang dibangsakan(diistilahkan) sebagai sifat yang tiada('adum) kerana ianya tidak maujud pada zihin dan tidak maujud pada khorij.

Adapun makna tidak maujud pada zihin ialah "tidak maujud sifat pada zat"

Adapun makna tidak maujud pada khorij ialah "tidak memberi bekas sifat kepada wujud alam ini"

Berbeza dengan sifat Maani yang tujuh itu. Sifat Maani adalah sifat yang "Wujudi". Sifat Maani adalah maujud pada zihin dan maujud pada khorij kerana sifat maani itu nyata pada zat dalam ta'kulan kita dan nyata bekasnya pada kewujudan alam ini yang dijadikan dengan Qudrat, Iradat, Ilmu, dan HayatNya.

Dengan sebab itulah, jika ditinjau dari segi kedudukan Martabat Ketuhanan, Sifat Nafsiah dan Sifat Salbiah itu tergolong ke dalam Martabat Zat manakala Sifat Maani ini tergolong dalam Martabat Sifat.dan Sifat Maknuwiyyah dalam Martabat Asma.

Semoga terjawab kemusykilan saudara. Selebihnya baiklah dirujuk kepada guru-guru yang ahli dalam bidang Ilmu Tauhid ini agar saudara mendapat penerangan yang sejelas-jelasnya mengenai perkara tersebut.

Allahu A'lam.

Pengertian Iktiqad Dan Aqidah

Apa erti iktiqad dan aqidah ?


Ada beberapa perkataan yang selalu kita dengar dan jumpa di dalam masalah perkara Tauhid dan Mengesakan AlLah Ta'ala iaitu :

1. Perkataan Syarak, Syariat, Millah dan Din.

(Ugama) : erti perkataan-perkataan ini dalam pengertian ugama dan syarak, iaitu hukum - hukum yang telah AlLah Taala terangkan dan nyatakan melalui lisan Nabi kita Sayidina Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam bagi disampaikan kepada kita supaya kita junjung dan terima.

Atau erti (Ugama) : Iaitu perkara yang telah AlLah Taala hantarkan dan letakkan dan nyatakan yang membawa orang - orang yang berakal yang sempurna akal fikirannya, menjunjung akannya dengan pilihan yang baik yang sejati bagi kebaikan di dunia dan akhirat. (Dari Hasyiah Al Baijuri 'Alal Jauharah)

Kata ahli ilmu ugama bahwa perkataan "Ugama" itu diambil dari perkataan Arab "Iqamatuddin", ertinya mendirikan ugama, kemudian dipakai perkataan "ugama" sahaja.

2. Perkataan Iktiqad ertinya : Menghukum dan membenarkan sesuatu dengan jazam dan putus pegangan
    padanya. (Dari Syarhu Al Jauharah dan Al Jawahirul Kalamiah).

3. Perkataan Aqidah ertinya : Sesuatu perkara yang dijazam dan diputuskan pegangan padanya. (Dari
    Hasyiah Al Baijuri Kifayatul 'Awam)

4. Perkataan Islam ertinya : Menjunjung dan mengikut akan segala perkara yang dibawa oleh Nabi Sayidina
    Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam yang diketahui perkara itu dengan ilmu dharuri bahawa perkara
    ugama yang dibawa oleh Nabi Sayidina Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam itu. (Dari Hasyiah Al
    Baijuri 'Alal Jauharah dan Fathul Mubin 'Alal Arba'in)

5. Perkataan Ihsan ertinya : Menghalusi segala ibadat dengan ditunaikan di atas rupa yang dipinta buat, serta
    menjaga hak - hak AlLah dan memerhatikan AlLah dan menghadirkan kebesaran AlLah di dalam hati,
    sepanjang beribadat itu. (Dari Fathul Mubin Syara' Al Arba'in)

6. Selawat ertinya : Rahmat AlLah serta kurnia kemuliaan ke atas Sayidina Muhammad Sallallahu Alaihi
    Wasallam dan mengucap selawat ke atas Nabi SallalLahu Alaihi Wasallam dengan seseorang itu berkata :
    (SallalLahu Ala Sayidina Muhammadin Wa Alihi Wasallam) atau (AlLahumma Salli 'Ala Sayidina
    Muhammadin Wa Alihi Wasallam ertinya : Ya AlLah mohon kurniakan rahmat serta dengan kurnia
    kemuliaan ke atas Sayidina Muhammad ke atas baginda dan keluarga baginda). (Dari Hasyiah Al Baijuri
    'Alal Jauharah dan Kifayatul 'Awam)

7. Salam ertinya : Salam hormat yang munasabah dengan kemuliaan baginda RasululLah, atau selamat sejahtera ke atas baginda RasululLah SallalLahu Alaihi Wasallam. (Dari Hasyiah Al Baijuri 'Alal Jauharah dan Kifayatul 'Awam).

8. Menulis Selawat dengan huruf potong seperti (diwakilkan dengan huruf Sod), SAW, SallalLahu Alaihis-
    Salam dan seumpamanya itu adalah tiada menepati perintah berselawat, tambahan pula tiada padanya
    memuliakan Nabi Sayidina Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam (bagaimana kata Al Muhaddith Al-
    Mutafanniah Assayed Abdullah Al Ghumari dalam Al Mahdiyul Muntazar dan Al Imam Ibnu 'Allan dalam
    Syarah Al Azkar Lil Imam An Nawawi).

9. Menulis perkataan "Rasul" dengan tiada disandarkan lafaz Al Jalalah (AlLah) seperti kata seseorang
    "Rasul" dengan tujuan Nabi Sayidina Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam, adalah kurang adab. Kata 
    Al Imam Asy Syafie makruh menyebut "Rasul" dengan tiada disandarkan kepada lafaz Al Jalalah
    (RasululLah). Ini disebutkan di dalam Manaqib Asy Syafie oleh Al Imam Al Baihaqi dan Al Imam An
    Nawawi dalam Al Majmu'.

10. 'Alam ertinya : Segala apa yang lain daripada AlLah Taala dari segala bahagian alam langit dan bumi dan
     jisim - jisimnya dan apa - apa yang dikandung oleh 'alam itu dari tumbuh - tumbuhan dan binatang -
     binatang segala perbuatan segala percakapan, segala iktiqad dan kepercayaan, segala 'ain dan zat sesuatu
     segala jauhar dan segala 'arasy semuanya itu dinamakan 'alam. Semuanya itu baharu (muhaddas)
     dijadikan AlLah Taala setelah alam itu tiada sesuatupun. (Dari Kitab At-Tabsiru Fid Din; Wattam Yizul
     Firqati An Najiyati 'Ani Firaqil Halikina oleh Al Imam Hujjatul Mutakallimin Wal Mufassiru An Nadzoru
     Abul Muzzafari Al As Faraini yang meninggal tahun 471H)

11. Tauhid ertinya : Mengesakan AlLah Taala dengan disembah akannya semata - mata dengan tiada beserta
     disembah yang lain, serta iktiqadkan esa pada zatnya, esa pada sifat - sifatnya, yakni tiada berbilang -
     bilang sesuatu sifatnya dari jenis yang satu dan esa pada perbuatannya yakni tiada ada perbuatan yang
     terbit daripada yang lain daripada AlLah,

Maka zat AlLah tiada menerima dibahagi - bahagikan dengan apa jua carapun dan zatnya tiada serupa dengan zat ynag lain dan sifat - sifatnya tiada serupa dengan lain - lain sifat yang lain dan tiadalah sesiapa bersekutu pada membuat dan melakukan sesuatu perbuatan, melainkan AlLah jua yang membuat perbuatan itu, maka segala perbuatan dan kejadian semuanya dibuat dan dijadikan oleh AlLah Taala. (Dari Syarhu Jauharatut Tauhid oleh Al 'Allamah Al Sayed Abdussalam Al Laqqani Al Maleki, meninggal pada tahun 1078 H)

Iktiqad Ahli Sunnah Wal-Jamaah

Apa dasar Iktiqad puak Ahli Sunnah Wal-Jama'ah ??


Erti "Ahli Sunnah Wal-Jama'ah" iaitu orang - orang yang mengikut perjalanan Nabi kita Sayidina Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam dan menggunakan segala hadis - hadis yang sahih dan sabit dari Nabi kita dan mereka juga mengikut perjalanan sahabat -sahabat Radhiallahu Anhum dan menggunakan segala perkataan - perkataan sahabat yang betul dan sabit yang datang dari sahabat - sahabat itu, bagaimana tersebut di dalam Kitab At Tabsir Fiddin.

Berkata Syaikhuna Al 'Allamah Al Syeikh Muhammad Zahid Al Kauthari :


"Wajiblah kita berkata bahawa orang yang selamat (annaji) daripada api Neraka, siapa yang berjalan di atas perjalanan sahabat - sahabat Radhiallahu 'Anhum dan di atas perjalanan golongan orang Islam yang terbanyak daripada umat Islam, yang mereka berpegang kepada iktiqad - iktiqad dan hukum - hukum yang sabit adanya di dalam ugama Islam yang diketahui dengan ilmu dharuri (yang nyata tiada boleh disangkal dan tiada dapat dibantah sebagai ada matahari dan ada diri kita sendiri) dan lain - lain puak (yang tiada mengikut perjalanan sahabat dan perjalanan orang - orang Islam yang terbanyak daripada umat Islam) adalah mereka sesat", (menurut suatu hadis : tiap - tiap sesat itu bertempat di api Neraka).

Hendaklah diketahui bahwa berpecah puak - puak dalam perkara iktiqad dan bercabang - cabang puak - puak itu tiada berkesudahan sehingga habis tarikh hidup manusia, maka tiadalah sayugia ditentukan sekian - sekian banyak bilangan puak - puak yang sesat itu, kerana sentiasa ada sahaja puak - puak yang mereka menimbulkan fikiran sesat itu dan fahaman yang menyeleweng (dari perjalanan sahabat dan perjalanan orang - orang Islam yang terbanyak), selagi ada hidup manusia dalam dunia ini. Di ambil dengan ringkas dari pendahuluan bagi kitab At Tabsir Fiddin.

Telah berkata puak Ahli Sunnah Wal-Jama'ah dan telah ijma' dan muafakat mereka bahawa dasar iktiqad seperti berikut:

1. Alam iaitu tiap - tiap yang lain daripada AlLah Taala itu baharu seperti bintang - bintang, matahari, bulan.  
    Langit, bumi dan isi kandungan keduanya.

2. Wajib wujud ada AlLah Taala

3. Tiada siapa yang menjadikan sesuatu melainkan AlLah jua.

4. AlLah Taala itu qadim kekal selama - lamanya.

5. AlLah Taala itu bersifat dengan sifat - sifat ilmu (ketahui), kudrat (kuasa) dan lain - lain sifat 
    kesempurnaam bagi AlLah Taala.

6. Tiada ada sesuatu serupa dengan AlLah, dan tiada ada lawan bagi AlLah dan tiada ada sebaya bagi AlLah Taala.

7. Tiadalah AlLah Taala bertempat di mana - mana tempat.

8. Tiadalah ada sesuatu yang baharu ada pada zat AlLah Taala.

9. AlLah Taala itu tiada mengambil sesuatu ruangan yang lapang, tiadalah AlLah Taala ada pada suatu 
    pihak,dan tiadalah AlLah Taala dikatakan bergerak, berpindah tempat, jahil, bodoh, bohong, dan tiada 
    ada sesuatu pun sifat kekurangan boleh disandarkan kepada AlLah Taala.

10. AlLah Taala itu boleh dilihat oleh orang - orang mukminin di akhirat kelak.

11. Apa yang AlLah Taala berkehendakkan, nescaya ia akan berlaku, dan apa yang AlLah Taala tiada 
      berkehendak maka tiadalah ia akan berlaku.

12. AlLah Taala itu terkaya dari tiap - tiap sesuatu dan AlLah Taala tiada berhajat pada sesuatu.

13. Tiada wajib di atas AlLah Taala membuat atau meninggalkan sesuatu, kiranya AlLah Taala beri pahala 
      kepada seseorang maka itu hanya dengan limpah kurnia kelebihan AlLah, dan kiranya AlLah Taala   
      seksa seseoerang itu maka itu hanya berlaku dengan keadilan AlLah jua.

14. AlLah Taala membuat sesuatu tiada dengan ada tujuan mendapatkan faedah dari sesuatu itu.

15. Tiada sesiapa yang menjadi hakim memerintah AlLah Taala.

16. Tiadalah boleh dikatakan pada apa yang dibuat atau dihukumkan AlLah Taala itu suatu perkara yang 
      zalim dan aniaya dan menyeleweng.

17. AlLah Taala itu tiada bersuku - suku dan tiada ada baginya had, dan tiada ada baginya batasan dan 
      perenggan dan sempadan.

18. AlLah Taala berkuasa pada menambah bilangan makhlukNya dan AlLah Taala berkuasa pada 
      mengurangkan bilangan makhluk itu.

19. Jisim manusia dan makhluk akan
  • dihidupkan semula pada hari qiamat adalah benar dan betul.
  • Begitu juga benar bahawa balasan baik atau jahat di atas perbuatan makhluk, dan
  • kira-mengira di atas perbuatan makhluk,
  • titian Sirat yang dilintangkan di atas api Neraka,
  • neraca timbangan bagi makluk,
  • Syurga telah ada sedia dan Neraka itu telah ada sedia dijadikan,
  • kekal ahli Syurga di dalam Syurga selamanya dan kekal ahli Neraka dalam Neraka selamanya,
semuanya itu benar dan betul dan hak.

20. Harus dan boleh bagi AlLah Taala mengampunkan kesalahan orang yang berbuat dosa.

21. Rayuan syafaat minta ampunkan kesalahan kepada AlLah Taala itu adalah rayuan itu hak dan betul dan
      benar.

22. AlLah Taala telah menghantarkan Rasul - rasul dengan disokong oleh berbagai - bagai mukjizat itu, dari
      semenjak Nabi Adam Alaihis Salam sehingga Nabi kita Sayidina Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam
      kesudahan rasul - rasul tiada ada nabi atau rasul lepas dan sesudah Nabi kita Sayidina Muhammad
      Sallallahu Alaihi Wasallam, semuanya itu betul, benar dan hak.

23. Sahabat - sahabat yang mengikat taat setia kepada RasululLah Sallallahu Alaihi Wasallam di bawah
      pokok yang dinamakan Bai'atul Redzwan itu dan sahabat - sahabat yang ada di dalam pasukan
      peperangan di tempat yang dinamakan Badar itu semuanya mereka dari golongan ahli Syurga.

24. Raja yang memerintah umat Islam wajib dilantik oleh orang - orang Islam yang berpengaruh yang
      dinamakan mereka Ahlul Hilli Wal Aqdi.

25. Pemerintah yang benar, betul dan hak selepas wafat Nabi kita Sayidina Muhammad Sallallahu Alaihi
     Wasallam ialah Khalifah Sayidina Abu Bakar, kemudian Sayidina Umar, kemudian Sayidina Othman
     kemudian Sayidina Ali Radhiallahu 'Anhum Ajmain.

26. Khalifah yang lebih afdal dan lebih utama mengikut tertib dan susunan di atas ini iaitu
  • Khalifah Sayidina Abu Bakar, kemudian
  • Sayidina Umar, kemudian
  • Sayidina Othman kemudian
  • Sayidina Ali Radhiallahu 'Anhum Ajmain.
27. Kita Ahli Sunnah Wal-Jama'ah tiada menghukum kafir ke atas seseorang yang sembahyang menghadap
      Kiblat Kaabah di Mekah Al Mukarramah, melainkan kiranya orang itu menafikan ada tuhan yang
      menjadikan alam ini yang bersifat Maha Kuasa dan bersifat Maha Mengetahui, atau kiranya dia
      menyekutukan sesuatu dengan AlLah (syirik) atau kiranya dia ingkarkan seseorang Nabi daripada Nabi -
     nabi AlLah Taala yang telah nyata kenabiannya atau ingkarkan sesuatu yang telah datang daripada
     Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam yang telah diketahui dengan ilmu dan ketahui yang dharuri, atau dia
     ingkarkan sesuatu perkara yang ijmak dan sekata ulama Islam pada seperti dia ingkarkan perkara yang
     telah sabit ijmak ulama di atas haram perkara itu.

Ini adalah iktiqad Ahli Sunnah Wal-Jama'ah dan pegangan kepercayaan mereka Adapun puak - puak yang lain dari tersebut adalah bida'ah dan tiada kufur, maka iktiqad Ahli Sunnah Wal-Jama'ah itu seperti yang disebutkan di atas ini adalah iktiqad yang selamat dan sejahtera dan sentosa dari api Neraka. Adapun iktiqad yang lain dari tersebut adalah bida'ah dan tiada kufur dan tiap - tiap bida'ah itu sesat dan tiap - tiap yang sesat itu adalah balasannya Neraka.

Berkata Al Imam Tajuddin Assubki dalam Mu'aidunni'am Wal Mubidunniqam :
  • Orang - orang mazhab Hanafi,
  • orang - orang mazhab Asy Syafi'e dan
  • orang -orang mazhab Maleki dan
  • orang -orang yang baik dari mazhab Hanbali
Alhamdulillah dalam perkara iktiqad semuanya bersatu, semuanya mereka berjalan di atas fikiran Ahli Sunnah Wal-Jama'ah, semuanya berugama dan menyembah AlLah Taala menurut Imam Ahli Sunnah iaitu Al Imam Abu Al Hassan Al Asy'ari Rahimahullah Taala.

Kategori Amalan Sunnah

Sunnah-Sunnah Dalam Shalat Malam



Ya Allah, bagiMu segala puji, Engkaulah Penegak langit dan bumi dan segala isinya. BagiMu segala puji, milikMu kerajaan langit dan bumi serta segala isinya. bagiMu segala puji (Engkau) Pemberi cahaya langit dan bumi (serta segala isinya). bagiMu segala puji, Engkau penguasa langit dan bumi. bagiMu segala puji Engkau lah Yang Mahabenar, janji-Mu itu benar adanya dan pertemuan dengan-Mu itu benar adanya. FirmanMu itu benar, surga itu benar, neraka itu benar, para nabi itu benar, Nabi Muhammad itu benar (utusanMu), kiamat itu benar adanya. Ya Allah, kepadaMu aku bertawakal, kepadaMu aku kembali, kepadaMu aku mengadu dan kepadaMu aku berhukum. Ampunilah dosaku di masa lalu, masa yang akan datang, yang tersebunyi serta yang nampak (Karena Engkau adalah Maha Mengetahui itu daripada aku)


Shalat-Shalat Sunnat Yang Ditunaikan Sehari-Hari

Tidaklah seorang muslim mengerjakan shalat karena Allah setiap hari 12 rakaat shalat sunnah karena Allah, kecuali Allah akan membangunkan sebuah rumah baginya di Surga atau dibangunkan baginya sebuah rumah di Surga” . Rinciannya sebagai berikut : Sholat empat rakaat sebelum shalat dzuhur dan dua rakaat setelahnya, dua rakaat setelah sholat maghrib, dua rakaat setelah shalat isya dan dua rakaat sebelum shalat subuh. Wahai saudaraku tercinta…“Tidakkah engkau mempunyai rasa rindu untuk dibangunkan rumah di Surga?!!” Peliharalah nasehat yang datang dari Rasul Shallallahu ‘alaihi wa sallam dengan tetap mengerjakan shalat sunnah sebanyak 12 rakaat.


Shalat Dengan Menggunakan Sutrah Atau Pembatas


Sabda Rasulullah Shallallahu alaihi wa sallam. "Apabila ada yang sholat diantara kalian maka sholatlah dengan menggunakan pembatas dan hendaklah dia mendekati pembatas tersebut, janganlah membiarkan seorangpun lewat antara dirinya dan pembatas tersebut". Ini merupakan dalil/nash yang umum tentang sunnahnya mengambil sutrah ketika sholat baik di masjid maupun di rumah. Sutrah berlaku baik bagi laki-laki maupun perempuan. Ada sebagian orang-orang yang mengerjakan sholat telah melarang dirinya dari sunnah (menggunakan sutrah) tersebut sehingga dijumpai ketika sholat, mereka tidak menggunakan sutrah. Sunnah ini berulang kali berlaku bagi seorang muslim dalam kesehariannya. Hal (menggunakan sutrah) itu berlaku juga pada sunnah-sunnah yang Rawatib,


Sunnah-Sunnah Dalam Adzan Dan Iqomah


Membaca shalawat kepada Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa salam setelah selesai menjawab adzan dari muadzin dan menyempurnakan shalawatnya dengan membaca shalawat Ibrahimiyyah dan tidak ada shalawat yang lebih lengkap dari shalawat tersebut. Dalilnya adalah sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam. "Apabila kalian mendengar muadzin maka ucapkanlah seperti apa yang diucapkannya lalu bershalawatlah untukku karena sesungguhnya orang yang bershalawat untukku satu kali, maka Allah akan bershalawat untuknya sepuluh kali". Faedah dari sunnah tersebut : Sesungguhnya Allah bershalawat atas hambaNya sepuluh kali. Makna bahwasanya Allah bershalawat atas hambaNya adalah Allah memuji hambaNya di hadapan para malaikat.


Sunnah-Sunnah Pergi Menuju Masjid

Bersegera Menuju Masjid, Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda. "Seandainya manusia mengetahui keutamaan panggilan adzan dan shaf awal kemudian tidaklah mereka bisa mendapatinya kecuali dengan berundi, pastilah mereka berundi dan seandainya mereka mengetahui keutamaan bersegera menuju masjid niscaya mereka akan berlomba-lomba dan seandainya mereka mengetahui keutamaan sepertiga malam yang awal dan shubuh niscaya mereka akan datang kepada-Ku walaupun dengan merangkak". Imam An-Nawawy berkata: "At-Tahjir adalah bersegera menuju shalat".


Sunnah-Sunnah Yang Berkaitan Dengan Keluar Masuk Rumah

Imam An-Nawawy berkata : "Sangat dianjurkan untuk mengucapkan bismillah dan memperbanyak dzikir kepada Allah dan kemudian memberi salam". Dan dzikir kepada Allah ketika masuk rumah berdasarkan hadits Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam. "Apabila seorang memasuki rumahnya kemudian dzikir kepada Allah ketika akan masuk dan ketika akan makan maka syaitan berkata : "Aku tidak akan bermalam di tempat kalian dan tidak akan makan malam". Kemudian mengucapkan doa masuk rumah. Berdasarkan hadits Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam. " Ya, Allah sesungguhnya aku memohon kepada Mu kebaikan ketika masuk dan kebaikan ketika keluar. Dengan menyebut nama Allah kami masuk dan kami keluar. Dan hanya kepada Rabb kami, kami bertawakal"



Tawassul Dengan Orang Mati, Subahat Dan Bantahannya

Adapun hadits kedua : "Barangsiapa menziarahi kuburku, dia wajib mendapatkan syafa’atku", Al-Hafizh Ibnu Abdil Hadi menyatakan tentang hadits ini yang ringkasnya sebagai berikut: "Hadits ini tidak shahih, bahkan hadits ini mungkar menurut para imam hadits, tidak dapat dipakai sebagai hujjah. Para imam hadits telah menjelaskan kelemahan dan kemungkarannya, dan tidaklah berpegang dengan hadits semacam ini kecuali orang-orang yang lemah dalam bidang hadits. Seandainya hadits ini shahih, maka di dalamnya tidak ada dalil (tentang masalah tawassul), apalagi hadits ini mungkar, dha’if sanadnya, dan tidak dapat dijadikan hujjah. Tidak ada seorangpun dari para hafizh termasyhur yang menshahihkannya, dan tidak ada seorangpun di antara para imam peneliti yang berpegang dengannya. Tetapi yang meriwayatkannya hanyalah semisal (imam) Daruquthni, yang mengumpulkan di dalam kitabnya, yaitu Gharaibus Sunan. Dia mengumpulkan banyak riwayat hadits-hadits dha’if, munkar, bahkan maudhu’ (palsu), dan dia menjelaskan cacat hadits, sebab kelemahannya, dan sebab pengingkarannya pada sebagian tempat. Atau yang meriwayatkan itu semisal Abu Ja’far Al-‘Uqaili dan Abu Ahmad Ibnu ‘Adi di dalam kitab keduanya tentang para perawi yang dha’if (lemah), dan keduanya juga menjelaskan kelemahan hadits dan kemungkarannya. Atau semisal Al-Baihaqi, yang juga menjelaskan kemungkarannya."